Lussie-Kitty

Erkänn att ni har tänkt, "ja, shit va länge hon var aktiv med sin blogg den här gången.. inte!". Men jag får skylla på ett fullspäckat schema igår och ren trötthet idag, bortförklaringar, men jag ska bli mer aktiv.

Igår jobbade jag efter skolan till kl 21. Efter det var det bara att stressa hem och duscha samt fixa sig för att sedan åka in till stan och gå ut med några av klassens brudar. Det var en otroligt trevlig kväll och bäst av allt var att det var gratis så jag slösade inte en enda krona, det ni! Saknade min pojk dock, när man såg alla par och "tillfälliga par" som satt och myste (och våldtog) varandra runt om i lokalen, haha!

Nåväl, idag har jag tillsammans sålt fika med klassen på en julmarknad. Det gick bättre än vad jag hade förväntat mig, för folk köpte faktiskt fika av oss trots att vi konkurrerade med både bagerier och andra klasser - men det var så förbannat kallt. Även om det i princip var en plusgrad ute och jag hade på mig raggisar så kändes det till slut som att jag stod barfota i snön. Och ni vet att om fötterna är kalla så känns hela kroppen kall (lärde farmor mig när jag var liten). Det som sålde bäst var lussekatterna. Förmodligen för att det är dyrt med saffran och för att folk inte ids baka dem.

Men varför kallas de för lussekatter? De ser ju knappast ut som katter, eller?
Jag var tvungen att ta reda på det och då använde jag mig såklart av den mest pålitliga internetkällan, Wikipedia. Men enligt dem så har lussekatter ursprungligen ingenting alls att göra med Lucia utan istället kommer Lusse från Lucifer, alltså djävulen. Det var under 1600-talet i Tyskland som seden med lussekatten kom till. Djävulen skulle enligt mytologin, i kattens skepnad, ge barn stryk medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn.  Eftersom att djävulen var ljusskygg så färgades gjorde man lussekatterna gula med saffran för att skrämma bort Lucifer.
Så nu vet ni! Och nu kan ni brilljera med era nya kunskaper när ni käkar lussekatter nästa gång. 


Finns det något engelskt namn för lussekatter? Lussie-Kitties?
Måste googla det med..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hej och välkommen till min blogg!
Mitt namn är Nathalie och jag är en 18-årig tjej som bor i Luleå och fortfarande letar efter meningen med livet.

Det jag älskar mest är att låta pengarna sprudla genom att shoppa och unna mig själv saker! Självklart skulle jag inte ens fungera utan mina vänner, min familj och världens finaste pojkvän. Vi har ett långdistansförhållande så det blir en hel del resor för min del till goa och glada Göteborg.

I min blogg skriver jag om mitt liv och mina tankar helt enkelt. Hoppas du finner något intresse i det du läser.

Om du vill följa bloggen kan du göra det med ett enkelt knapptryck på länken här nedanför!