Pumlor i granen


Ikväll ska pappa & jag ta in granfanskapet som har stått och skräpat på gården i typ en månad. Den ska få sig en extreme makeover och smaka på en IKEA-jul utan dess like!

Fick en liten tanke bara. Ordet pumla är ju ett ord som inte verkar existera utanför Luleå. (Det betyder alltså julgranskula) Det är liksom ett ord som alltid varit helt självklart för mig, som jag inte alls reagerat på förrut. Det var nog först när min pojkvän reagerade konstigt när jag sa det som jag fattade att pumla inte var ett ord i hans värld. Hur kan ett ord bara finnas sådär, helt lokalt, när det egentligen finns ett annat ord för samma sak. Det finns en massa liknande exempel på saker som olika "befolkningar " gett egna namn till. Men hur kan man bara döpa om julgranskula till pumla? I don't know men jag gillar ordet pumla bättre!

Finns en hemsida som heter Pumlans Vänner, som skapats av nån lulebo. Haha, lite gulligt faktiskt.
http://hem.bredband.net/pumlan/main.htm

Är det någon som inte bor i Luleå som hört ordet pumla tidigare och fattat vad det betyder?

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag hade inte hört ordet "pumla" innan jag kom till Luleå haha (A)

Men något jag inte hört förrän jag började umgås med pitebor var "pollor", så säger de om pumlor i Piteå. Iofs pratar de konstigt där oavsett ;)

2008-12-18 @ 18:18:38
URL: http://miaz.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Haha, va roligt att de säger något helt annat! :)

2008-12-18 @ 18:36:21
URL: http://nathalej.blogg.se/
Postat av: Verzzon

Jag kommer inte från Luleå men jag har hört det vääääädligt många gånger. typ standar.

2008-12-19 @ 20:52:33
URL: http://uso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hej och välkommen till min blogg!
Mitt namn är Nathalie och jag är en 18-årig tjej som bor i Luleå och fortfarande letar efter meningen med livet.

Det jag älskar mest är att låta pengarna sprudla genom att shoppa och unna mig själv saker! Självklart skulle jag inte ens fungera utan mina vänner, min familj och världens finaste pojkvän. Vi har ett långdistansförhållande så det blir en hel del resor för min del till goa och glada Göteborg.

I min blogg skriver jag om mitt liv och mina tankar helt enkelt. Hoppas du finner något intresse i det du läser.

Om du vill följa bloggen kan du göra det med ett enkelt knapptryck på länken här nedanför!